- Empati bukan simpati
- Masuk ke ruang rujuk klien dan berupaya merasai perasaan klien walaupun
kaunselor tersebut tidak pernah mengalami pengalaman yang sama
dengan klien.
- Empati membantu klien untuk menumpukan perhatian dan menghargai
pengalamnya, memberikan perspektif baru terhadap pengalamnya sebelum ini,
membuat modifikasi terhadap diri dan persekitaran.
- Empati adalah bimbingan secara tidak langsung bertujuan menyatakan
bahawa apa yang dilalui itu adalah satu daripada banyak pengalaman yang
telah dan akan dilalui oleh klien.
KONGRUEN
- Asas penting dalam dalam meningkatkan perkembangan teraputik klien.
- Bersifat ikhlas, tidak buruk sangka, telus serta tidak berpura-pura semasa
proses kaunseling dijalankan.
- Ketulenan ini dapat dirasai oleh klien dan berupaya mewujudkan suasana
yang teraputik untuk klien meneroka dirinya.
- Kaunselor yang kongruen perlu menjadi dirinya yang tersendiri dan menolak
sebarang cubaan untuk berselindung disebalik topeng profesional atau sebagai
seorang pakar.
MENERIMA TANPA SYARAT
- Menerima klien tanpa mengenakan syarat tertentu.
- Kaunselor menerima dan menghargai diri klien tidak kira apa keadaan sekalipun.
- Merupakan satu perasaan mengambil berat kaunselor yang tidak dikuasai oleh
perasaan berat sebelah atau penilaian awal dalam konteks perasaan atau tingkah laku.
No comments:
Post a Comment